lunes, 29 de mayo de 2017

UNIDAD 12. EL AUGE DEL IMPERIO DE LOS AUSTRIAS.

UNIDAD 12. EL AUGE DEL IMPERIO DE LOS AUSTRIAS.

Durante el siglo XVI, el Imperio hispánico se convirtió en la potencia europea más poderosa desde la desaparición del Imperio Romano. Tuvo dos monarcas.
  • Carlos I de Habsburgo (1516-1556) además de Castilla y Aragón, heredó extensos territorios en Europa y América y fue proclamado emperador .
  • Felipe II (1556-1598) no heredo el titulo de emperador, pero se anexiono el imperio portugues, creando un vasto imperio en el que "no se ponía el Sol".
1. CARLOS I.
1. 1. La herencia de Carlos V.
Carlos V heredó los territorios de sus abuelos que le permitieron reunir amplios dominios en Europa y América:
  • De sus abuelos maternos (Isabel de Castilla y Fernando de Aragon), heredó Castilla, Aragón, el Reino de Napoles, los territorios del norte de África y América.
  • De sus abuelos paternos (Maximiliano de Austria y Maria de Borboña) heredó Austria y Borgoña (Países Bajos, Luxemburgo, Franco Condado).
    Además, en 1519 fue proclamado emperador del Sacro Imperio Romano Germánico, convirtiéndose en Carlos V de Alemania y. Sin embargo, se enfrento a una serie de problemas:
  • Los otros monarcas europeos rechazaron la hegemonía de Carlos V, y hubo continuos enfrentamientos con Francia.
  • Los protestantes alemanes rechazaron la autoridad del emperador.
  • Rebeliones en la Península Ibérica al considerar que no se ocupaba de sus asuntos internos.
2. FELIPE II, IMPERIO HISPÁNICO.
En 1556, Carlos V abdicó, dividiendo sus territorios entre:
  • Fernando, su hermano, que recibió el titulo de emperador y Austria.
  • Felipe, su hijo, que heredó el resto de sus territorios.
Felipe II, mantuvo la hegemonía de los Habsburgo en Europa, apoyandose en:
Para administrar el imperio centralizó el gobierno, convirtiendo a Madrid en la capital en 1561. Mantuvo las instituciones tradicionales (Cortes), pero reforzó el autoritarismo régio, creando instituciones que dependían de él:
  • Secretarios, presidían los Consejos de Estado e informaban al Rey.
  • Consejos de Estado que aconsejaban al rey sobre distintos asuntos, podían ser:
  1. Territoriales (Castilla, Aragón, Nápoles, Flandes, Indias).
  2. Competenciales (Hacienda, Guerra, Estado, Santo Oficio).
  • Representantes directos del Rey en los distintos territorios, podían ser:
  1. Virrey (poder político).
  2. Audiencias.
  3. Corregidor, representante en las ciudades de Castilla.
Para llevar a cabo las tareas de gobierno se creó una enorme burocracía.
Además, se formó un ejército profesional, basado en una nueva unidad de combate, el Tercio.

2. LA POLÍTICA EXTERIOR DE LOS AUSTRIAS MAYORES.

Europa.

En Europa, la política exterior de los Austrias se baso en la defensa del catolicismo y de los territorios del imperio. Por ello se enfrentaron a:
  • Francia por el control de Italia y la enemistad personal de Francisco I y Carlos V. Tras las victorias de Pavia (1525) y San Quintin (1557), el Imperio hispánico se incorporó Milán.
  • Estados Alemanes, donde los principes apoyaron el protestantismo. Carlos V tuvo que aceptar la libertad religiosa en la Paz de Ausburgo (1555).
  • Los Paises Bajos debido a la expansión del calvinismo y la subida de impuestos que provocaron una rebelión. En 1579, el norte se independizo con el nombre de Provincias Unidas.
  • Gran Bretaña debido al apoyo a los protestantes y los ataques al comercio español. Se produjo la expedición de la Gran Armada (1588). 

El Mediterráneo.

En el Mediterráneo se enfrentan al Imperio Turco que había continuado su expansión en la cuenca del Danubio y el Mediterráneo:
  • Carlos V, ocupo Tunez (1535), pero no consiguió detener el avance turco.
  • Felipe II, aliado con el Papa y Venecia, derroto a los turcos en la batalla de Lepanto (1571), poniendo fin a la expansión turca en el Mediterráneo.

La anexión de Portugal.

En 1580, tras la muerte del último rey portugues, Felipe II se proclamó heredero a la corona portuguesa e invadió el país, derrotando a los portugueses. Portugal quedo unido a España hasta 1640.

Los tercios.  

El instrumento que permitió mantener la hegemonía española en Europa fueron los:
  • Tercios
  1. unidades formadas por soldados profesionales, utilizados para defender el imperio, especialmente en Flandes. 
  2. se basaban en la combinación de armas blancas (picas) con armas de fuego (arcabuceros). Los piqueros formaban en formación cerrada, mientras que en los flancos se colocaban los arcabuceros y la artillería.
  3.  Para trasladarse hasta el Norte de Europa, las tropas españolas seguían el llamado Camino Español, una ruta que desde el Norte de Europa, atravesaba los Alpes y continuaba por el valle del Rin.
El Camino Español. Licencia: CC0 Domnio público.

3. El imperio americano.
Durante el siglo XVI se produjo la formación del imperio americano, primero la conquista y finalmente la colonización.

3. 1. Conquista.

La conquista del imperio fue llevado a cabo por expediciones de exploradores y soldados que aprovecharon los conflictos internos de los indígenas. Los motivos que impulsaban a los conquistadores eran:
  1. la pobreza.
  2. El ansia de riquezas.
Se produjo en dos etapas:
  • La conquista de México. Conquista del Imperio Azteca entre 1518 y 1524 por Hernán Cortés, después de secuestrar al emperador Moctezuma y la victoria de Otumba. Desde Mexico expediciones a:
  1. Sur, a la Península del Yucatán.
  2. Norte, se explora la Florida con Cabeza de Vaca, y más tarde Texas y California.
  •  Conquista del Imperio Inca, dirigida por Francisco Pizarro y Diego de Almagro, en 1532 (Cajamarca). La conquista fue favorecida por la guerra civil del imperio inca.
 Desde allí, entre 1540 y 1558 la conquista de Chile y fundación de Buenos Aires.
  • Asia. Miguel López de Legazpi y Andrés Urdaneta, descubren las Filipinas en 1571, fundando Manila.
  • Continúan las exploraciones. Se produce la primera vuelta al mundo, con el objetivo de encontrar una ruta al Sudeste asiático por el oeste. Entre 1519 y 1521, dirigida por Magallanes y el Cano.

3. 2. Administración.

Una vez completada la conquista era necesario administrar los territorios. Los nuevos territorios se incorporarón a la Corona de Castilla, imponiendo las leyes de Castilla, la lengua y la religión.

Además, se crean organismo de gobierno:
  • En Castilla, el Consejo de Indias, que elaboraba las leyes para América
  • En América, se divide el territorio en dos virreinatos: Nueva España (México y Centroamérica) y Perú (Suramérica). Estaban gobernados por un virrey, el representante del rey en el virreinato. Dentro de los virreinatos existían:
  1. Provincias, dirigidas por un gobernados.
  2. Audiencias, encargadas de la administración de justicia.
  3. Cabildos, gobernaban las ciudades.

3. 3. La colonización.

La colonización de los nuevos territorios enfrento los intereses de los conquistadores y de la Corona:
  • Conquistadores, en su mayoría hidalgos, buscaban tierras y enriquecimiento rapido.
  • La Corona quería evangelizar a los indios y el control del comercio y los metales preciosos, a través del Quinto Real (20% de las riquezas obtenidas). 
Para satisfacer los intereses de las dos partes se organizo el trabajo forzado de los indigenas mediante dos instituciones:
  • La encomienda, consistía en que la Corona asignaba tierras a un colonizador, el encomendero, y un cupo de indígenas. El encomendero se comprometía a evangelizar a los indios y a cambio, estos debían trabajar en sus tierras y pagarle tributo. 
  • La mita, consistía en el trabajo forzado de los indígenas durante varios meses al año, sobre todo en las minas de Potosí y Zacatecas en condiciones durísimas.
Las condiciones de vida de los indígenas eran durísimas, lo que hizo que la Corona promulgara las Leyes de Indias (1542) que prohibían la esclavización de los indígenas y les consideraban súbditos.

3. 4. La economía.

Se basaba principalmente en:
  • la explotación de la agricultura de plantación: cacao, azúcar y tabaco, dependiendo de la zona, trabajadas por indios encomendados o esclavos africanos.
  • la explotación de las minas de plata de Zacatecas (Mexico) y Potosí (Peru)
Las mercancias americanas se trasladaban a los puertos, y eran trasladadas a España en convoyes que partían de La Habana a Sevilla, protegidos por la armada (Flota de Indias).

3. 5. La sociedad colonial.

La sociedad colonial se basaba en la desigualdad entre los distintos grupos raciales:
  • En primer lugar, los colonizadores y sus descendientes, llamados criollos, que constituían la élite colonial. A finales de siglo eran unos 500.000 y trabajaban en la administración o administrando sus tierras.
  • En segundo lugar, los indios, que constituían la mayoría de la población. Trabajaban en las tierras de los españoles.
  • Los mestizos, resultado de la unión entre españoles e indígenas.
  • Los esclavos africanos, considerados un bien más, estaban obligados a trabajar en las plantaciones. 
    Castas de la sociedad colonial americana.

4. LA ECONOMÍA: LA REVOLUCIÓN DE LOS PRECIOS.

En el siglo XVI, la economía mundial paso de estar centrada en el Mediterráneo al Atlántico.El volumen del comercio se multiplico y toneladas de metales preciosos llegaron a Europa, provocando una subida generalizada del precio de las mercancías.

4. 1. La demografía.

Hubo un crecimiento demográfico generalizado pasando la población de 5 a 8 millones, aunque fue más acentuado en Castilla que paso de 4 a 6'5 millones de habitantes.
Las ciudades más importantes fueron:
  • En Castilla: Sevilla, Valladolid y Toledo.
  • En Aragón: Barcelona y Valencia.
Además, se produjo una importante emigración a América, unas 2.500 personas al año, en su mayoría hidalgos y campesinos en busca de fortuna.

4. 2. La agricultura y la industria.

El aumento de la demanda no tuvo un efecto positivo en la agricultura, puesto que el peso de la ganadería, dominada por la nobleza, limito el incremento de las tierras cultivables.
Tampoco benefició a la industria, puesto que la mayor parte de la lana se exportaba a los Países Bajos, y las manufacturas castellanas no podían competir con sus productos más baratos y de mejor calidad.
Para responder al aumento de la demanda, se incremento la importación de productos del exterior.

4. 3. El comercio.

El monopolio del comercio con América fue concedido por la Corona a la Casa de Contratación, con sede en Sevilla, donde debían registrarse todos los productos y personas que se enviaban o traían de América.
Sevilla se convirtió en el centro del comercio mundial, distribuyendo a Europa, los productos que llegaban de América.






miércoles, 24 de mayo de 2017

UNIT. 9 ANCIENT GREECE.

GREEK HISTORY








1. General Characteristics.
1. 1. Chronology.
Between the 8th and first century BC.
1. 2. Location.
From the south of the Balkan Peninsula to the western coast of Asia Minor, including some islands in the Egean and Ionian seas. This territoy was called Ellas or Hellada.
Map of Ancient Greek
1. 3. Natural enviroment.

The Balkan Peninsula and Asia Menor has some phisical caractheristics that had a big influence in the greek civilisation:

  1. Proximity to the sea: Greece developed important commercial activities throughout the Mediterranea region
  2. Mountanious territory and innumerable islands: Greece were organised in poleis or city-states which never became a unifies states.





1. 4. A common culture.

Despite their differences all greeks shared several common feautres:

  1. A common geographical space, Hellas: Its inhabitants called themselves Hellenes.
  2. A common culture: they spoke Greek and they had the same religion.


1. 5. Timeline.

We can divide the history of the Greek civilisation in several periods of time:

  • Minoic civilization 2.000 B. C.-1.600 B. C.
  • Mycenian civilization: 1.600 B. C.-1.200 B. C.
  • Dark Ages: 1.200 B. C.-800 B. C.
  • Archaic Period: 800 B. C.-500 B. C.
  • Classic Period: 500 B. C.-336 B. C.
  • Hellenistic Period: 336 B. C.-31 B. C.
2. Greek history: the Archaic Period (800 B. C.-500 B. C.)

2. 1. Poleis became organized:

Their main characteristics were:

  • A polis consisted of an urban center and the farming land, forest and pastureland that surrounded it.
  • Each one had their own laws, government, army and currency.
  • They were economically selfsufficient, but some participated in important commercial activities.
  • There were more than 200 poleis, the most important ones were Athens and Sparta.
  • We can distinguish two main parts in a polis:

  1. Agora or main square was located In the lower part, where the population lived.
  2. The acropolis:Upper city, with numerous temples. It was a safe place against an invasion.
2. .2. The colonization.

During the Archaic period greeks migrated migrated away from their original city-states, metropolis, to the coasts of Black Sea and the Mediterranean sea. The most important colonies were:

  • Italy: Syracuse, Tarentum
  • France: Massalia.
  • Iberian Peninsula: Emporion
Greek colonization
Greek colonization.

Causes:

  • The poor distribution of land and their limited capacity.
  • There was not enough food for all the population

Characteristics:

  • Colonies were located at advantageous sites for trade and agriculture.
  • Were organised according the Greek social structure and customs.
  • Maintained close relationships with the city of origin of the colonisers (metropolis).

Consequences:

As a consequence greek culture spreaded and some technological advances:

  • Use of iron
  • Money
  • The alphabet
  • Its art and architecture


3. Greek history: the Classic Period (500 B. C.-338 B. C.).

Its main characteristics were:

  • The greatest period for the Greek poleis.
  • Sparta and Athens were the most important polis.
  • The 5th century is known as the Age of Pericles, the politician that governed Athens for 31 years, and one of the fathers of democracy. During his goverment Athens produced very important thinkers and artists such as: Socrates (philosoper), Dramatists (Aeschylus, Sophocles, Euripides) and artists (Phidias).
3. 1. The Greco-persian wars.

Chronology:Beginning of the 5th C

Cause:The Persians tried to gain control of the Greek poleis of Asia Minor and continental Greece.

As a consequences of these wars, Athens became the most powerful polis because its army was essential in defeating the Persians in the battles of Marathon (490 BC) and Salamis (480 BC).



Furthemore, The Delian League was created (477 BC) by Athens, a military alliance between poleis led by Athens to prevent Persians attacks.
Pelopnesian war.



3. 2. Peloponesian War (431-404 BC):

Causes; conflicts between Greek poleis:
  • The dominant position of Athens threatened other poleis and led to wars between them.
  • Athens made other poleis that belonged to the Delian League pay high taxes and took the League’s treasure.
  • Sparta was against this control.
Consequences:
  • After years of war Sparta dominated over the rest of the poleis.
  • While the poleis were fighting, king Philip II of Macedon organised a great army.
  • By 338 BC, Philip II dominated all the Greek, except for Sparta.

4. Hellenistic period (336-30 B.C.).

4. 1. The Empire of Alexander the Great.

Origin:The son of Philip II, Alexander the Great, (356-323 BC), continued the territorial expansion:

  • He unified the Greek poleis to confront a common enemy,: the Persian empire.
  • He created a great empire from the Mediterranean to the Indian frontier.
Alexander the great empire.
Empire of Alexander the Great.

4. 2. Hellenistic monarchies.

When Alexander died, his generals divided the empire among themselves and created the Hellenistic monarchies with two main characteristics:
  • Were absolute monarchies: the king had all the powers.
  • Spreaded the Greek culture and art throughout the East: Hellenism.

They were conquered by the Roman empire, and with the conquest of the Ptolemaic Egypt (30 B. C.), ended the Greek civilization.
Hellenistic kingdoms, 303 B. C.
Hellenistic kingdoms.








ANCIENT GREEK: POLITICS, SOCIETY AND ECONOMY


1. POLITICAL ORGANISATION
Archaic period:
Oligarchy: Power was held by a few privileged men who called themselves aristoi, “the best”. The word aristocracy comes from aristoi.
Classical period:
  • Athens established a democratic form of government (only adult males could vote). The cause was the colonization process which increased the wealth of less privileged groups (traders, artisans and peasants) who demanded political rights.
The main institutions of the Athenian democratic system were:
  • The Assembly (Ecclesia) which made up of free men aged over 18 who were sons of Athenian fathers and mothers. Its main duties were to discuss and vote on laws, decide about war and peace and chose magistrates.
  • The Council of 500 (Boule), propossed annualy by lot among the members of the Assembly. Its main function was to draft the laws to be discussed by the Assembly.
  • The Magistrates, elected annualy by the Assembly. Its main function was to rule: 9 arcons (civil functions) and strategos (military).
  • The People's tribunals (Helalia), its members were propossed annualy by lot.
The athenian political system excluded women, foreigners (metics) and slaves. Only 40.000 out of 250.000 inhabitants took part in the political life.

  • Sparta kept the oligarchical system. Sparta was a dual monarchy (two kings), but they only had honorific and military responsabilities.

The main political institutions of Sparta were:

  • The Assembly (Apella) which was made up of men who were sons of Spartan fathers aged over thirty. Its only function was to vote yes or no to the laws.
  • The Council of Elders (Gerosusia) which was made up of 28 aristocrasts aged over 60. Its function was to draw up the laws and present them to the Assembly.
  • Five Magristrates (Ephors) ellected by the Assembly. Its function was to monitor citizens' private life and the kings' decisions.

 

 

======================================

WARNING! AS I SAID IN CLASS, SADLY, THIS PART IS NOT GOING TO ENTER IN THE EXAM. READ IT AT YOUR OWN RISK...the risk of know more about yourself, about who we are and our origins. Or even better read an Aristophanes' comedy, an Euripides' tragedy, a book about the Alexander's expeditions...or better not. Read a child's version of the Odissey, watch a video about the greek miths or about greek art. I'm sure that you are going to enjoy it.

2. ECONOMIC ORGANISATION

The main economic activities were:

  • Agriculture: It was the basis of Greek economy. The main crops were that of the Mediterranean triad: vines, olives and cereals.
  • Farming: Goats and sheep
  • Crafwork: Pottery, glass and high quality textiles
  • Comerce: Manufactured and agricultural products.

3. SOCIETY.

In ancient Greece people was divided into two categories:

  • Citizens, free males whose parents, or just one of them (Sparta), had been born in the polis:
  1. They could take part in political life.
  2. They have to pay taxes and serve in the army.
  • Non-citizens, could not participe in political life. Consisted of:

  1. Foreigners or metics, they were freemen who worked in trade of manufacture.
  2. Slaves, prisoners of war and individuals who could not pay their debts.
  3. Women, they had no political rigths.
4. RELIGION

3. 1. Olimpic gods:

  • Ancient Greeks were polytheistic: they had many gods.
  • Gods had the same appearance and sentiments as humans, but they were inmortal and had exceptional powers.
  • They also believed in heroes: born of a deity and a mortal that could do incredible deeds.
  • The tales of gods and heroes are known as mythology.
  • Greek religion was adopted by the Romans, who changed gods’ names.

  • The main gods were:

  1. Zeus/Jupiter (roman name): The ruler of Mount Olympus.
  2. Hera/Juno: Goddess of the home.
  3. Hades/Pluto: God of Hell.
  4. Demeter/Ceres: Goddess of agriculture and fertility
  5. Ares/Mars: God of war.
  6. Artemis/Diana: Goddess of hunting
  7. Apollo: God of love, poetry and beauty
  8. Athena/Minerva: Goddess of wisdom
  9. Hermes/Mercury: God of travel and routes. The mesenger of the gods
  10. Dionysus/Bacchus: God of wine
  11. Aphrodite/Venus: God of love and beauty.

3. 2. Religious worship.

The main elements of the religious worship were:

  • Prayers, offerings, and animal sacifices in the temples.
  • Oracles which gave the answers of the God's to human questions.
  • Games of sporting competitions, festivals dedicates to the gods. The most important took place in Olympia in honour of Zeus.
GREEK CULTURE

Greek culture has been the fundation of Western culture. The most important cultural figures were:

  • Science: Pythagoras (maths), Archimedes (physics) and Hypocrates (medicine).
  • History: Herodotus.
  • Philosophy: Socrates, Plato, Aristotle.











GREEK ART.

 


1. Architecture.
Characteristics:
  • They designed buildings to a human scale.
  • They used stone and marble.
  • They had columns and a double-sloped roof.
  • They introduced orders, column arrangements, that aimed for proportion and ideal beauty. There were three: doric, jonic and corinthian.
  • There were two main types of buildings:

  • Temples: The house of a particular god. Inside, there is a statue of the god. The parts of the greek temple were:
GREEK TEMPLE PARTS
  • pronaos, a vestibule.
  • naos, the main room where the god's statue was located.
  • opisthodomos, another room where the offerings made to the god were kept.
The most important were built in the 5th century in the Acropolis of Athens: the Partenon and the Erecteion.
  • Theatre:was used for the performance of theatre plays and was built to the advantage of mountain slopes.
2. Sculpture:
Characteristics:
  • About the materials, first the used wood, later polychrome marble, bronze and sometimes, ivory and gold.
  • Tried to achieve idealised beauty, using a canon, a set of proportions applied to the human body.
  • Great variety of subjects: gods, heroes, athletles, religious scenes and battles.
  • We can distinguish several periods:
    1. Archaic: Rigid figures and almond-shaped eyes: Kouroi, Male naked athletes; Kouroai: Dressed females.kouroi
    2. Classical period: Figures in movement, more realistic but still idealised. Examples: Dyscobolus, Myron, Relief of The Parthenon and Athena, Phidias.Dyscobolus, Miron
    3. Hellenistic period: They represented movement and expressions of feelings in faces and bodies. Examples: Laocoön and Winged Victory of Samothrace.Laocoon

  1. 3. Pottery.
    Characterised by a great variety of forms for every sort of use: storing grain, transporting water and mixing wine and water, etc.
    In Athens there were two types according its decoration:
    • red figures painted on a black background.
    • black figures painted on a red background.